PE 9.9. KLO 17 TYÖVÄENTALO

Salesman

Arthur Miller ikuisti kapitalismin eetoksen alle musertuvan myyntimiehen hahmon klassikoksi nousseessa näytelmässään Kauppamatkustajan kuolema (Death of a Salesman, 1949). Albert ja David Mayslesin ja Charlotte Zwerinin elokuvassa Salesman (1969) tuo amerikkalaisen yritteliäisyyden perikuva tulee lihaksi ja vereksi. 

Dokumenttielokuvassa seurataan neljää kiertävää Raamattu-kauppiasta, jotka reissaavat New Englandista Floridaan ja Chicagoon. Päähenkilöksi nousee keski-ikäinen Paul Brennan, irlantilaistaustainen katolinen kauppamies Bostonista, jolla on vaikeuksia myyntitavoitteiden kanssa. 

Mayslesin veljekset rahoittivat elokuvan kengännauhabudjetin itse. Aihe oli läheinen: Bostonista kotoisin olevat elokuvantekijät olivat itsekin työskennelleet kiertävinä kaupparatsuina. Albert kuvasi materiaalin, jonka David leikkasi Charlotte Zwerinin kanssa elokuvaksi. Kyseessä oli poikkeuksellinen aihe ottaen huomioon, kuinka myöhemmin tekijöiden kiinnostus suuntautui taideskenessä ja undergroundissa vaikuttaneisiin hahmoihin. Toby Millerin sanoin Salesmanissa on kyse “amerikkalaisen normaaliuden paljastumisesta”.

Elokuva on esimerkillinen direct cineman edustaja, tyylisuuntauksen josta Mayslesin veljekset tulivat tunnetuiksi. Kevyemmät kuvaus- ja äänityskalustot mahdollistivat 60-luvulta alkaen ketterän elokuvaamisen. Dokumentaarisessa elokuvassa vaikutus oli valtava: kuvauspaikoille voitiin siirtyä sutjakkaasti, päähenkilöiden elämää seurata kuin kärpäsenä katossa. Direct cinemassa vältettiin monia perinteisiä dokumentaarin keinoja kuten kertojanääntä ja päähenkilöiden haastattelemista. Dokumentaristin ihanteena oli objektiivinen tarkkailija, joka ei vaikuttanut kameralle tallentuviin tapahtumiin. 

Pohjois-Amerikassa direct cineman tunnetuimpia tekijöitä Mayslesien lisäksi ovat mm. D.A. Pennebaker (Don’t Look Back, 1967), Frederick Wiseman (Titicut Follies, 1967) ja Robert Drew (Primary, 1960), jonka Drew Associates -yhtiössä Mayslesit ja Zwerin työskentelivät 60-luvun alkupuolella. Suuntaus on sukua samoihin aikoihin Ranskassa syntyneelle cinéma véritélle, jonka tunnetuin edustaja on Jean Rouch

Juutalaistaustaisten Mayslesien vanhemmat olivat eurooppalaisia maahanmuuttajia: isä Ukrainasta, äiti Puolasta. Molemmilla veljeksillä oli taustaa psykologian parissa. Toinen maailmansota toi heidät Eurooppaan, jossa he tekivät ensimmäiset dokumentaarinsa rautaesiripun takana. Albert ja David Maysles tekivät yhdessä yhteensä yli 30 elokuvaa, joista useat kuvasivat taiteilijoita – aiheina olivat mm. The Beatles, Yoko Ono, Christo ja Jeanne-Claude sekä Truman Capote. David kuoli vain 55-vuotiaana, jonka jälkeen Albert jatkoi elokuvien tekemistä. Mayslesien tunnetuimpiin elokuviin kuuluu kulttimaineessa oleva Grey Gardens (1975), rappeutuvassa kartanossa asuvasta “Big Edie” Bealesta ja tämän tyttärestä “Little Ediestä” kertova dokumenttielokuva. 

Detroitilaissyntyinen dokumenttiohjaaja ja -leikkaaja Charlotte Zwerin oli myös kiinnostunut taiteilijoiden kuvaamisesta: hän teki elokuvia mm. jazz-muusikko Thelonious Monkista, kuvataiteilija Willem de Kooningista ja laulaja Ella Fitzgeraldista. Zwerin ohjasi veljesten kanssa Salesmanin jälkeen Cannesin elokuvajuhlat avanneen Gimme Shelterin (1970), joka seuraa Rolling Stonesin Yhdysvaltain-kiertuetta. Se on Salesmanin ja Grey Gardensin ohella direct cineman merkkiteoksia.

Salesman ja Grey Gardens ovat Library of Congressin National Film Registry -listalla, johon hyväksytään kulttuurisesti, historiallisesti tai esteettisesti merkittäviä amerikkalaiselokuvia.

Teksti: Marjo Pipinen

“Underneath this critique of failure and smallness lies a more powerful indictment of American commercial society: its petty obsessions with status, its propensity to exploit the gullible, its way of concealing exploitation behind goodwill, and above all, its snide trick of offering religion and its promise of deliverance in the afterlife, rather than improvements in everyday life. This is all the more poignant here, where faith itself is neatly commodified as though it were a new model of vacuum cleaner.” 

Toby Miller, Criterion

Katso traileri

osta liput

Dokumenttielokuva / 91 min / Yhdysvallat, 1969
Kieli:
englanti 

Ohjaus: Albert Maysles, David Maysles, Charlotte Zwerin
Kuvaus: Albert Maysles
Leikkaus: Charlotte Zwerin