LA 10.9. KLO 19 BIO REX 1

Minari

Elokuvan nimi Minari tulee isoäidin (Oscar-voittaja Youn Yuh-jung) lammen pientareelle istuttamasta kasvista (oenanthe javanica). Isoäiti on kutsuttu apuun, kun isosta kaupungista maaseudulle Arkansasiin vaihtanut eteläkorealainen maahanmuuttajaperhe ei pärjää lastenhoidon ja kanafarmilla tehtyjen päivätöiden puserruksessa.

Perheenisä (Steven Yeun) käyttää kaiken vapaa-aikansa maanviljelyyn. Äiti (Yeri Han) odotti muutolta lapsille parempaa kotia kuin pyörien päälle rakennettua parakkia. David-pojalla (Alan Kim) on synnynnäinen sydänvikakin. Lääkäriin olisi pitkä matka. Jacob ja Monica Yi olivat maisemia vaihtamalla luvanneet ”pelastaa toisensa”, mutta nyt tuntuu, että ulkoiset paineet uhkaavat koko avioliittoa.

Elokuva perustuu ohjaaja Lee Isaac Chungin vanhempien tarinaan. Kuuden Oscar-ehdokkuuden Minari muistuttaa maahanmuuttajateemallaan samanvuotista suomalaista Ensilunta. Chungin ja Hamy Ramezanin elokuvien kansainväliset julisteetkin olivat yhteneväisiä: kuva-aiheiksi oli valittu välillä koko nelihenkinen perhe, toisinaan tarinassa aikuisten pääosien rinnalle nouseva poika. Kummankin filmin isät ovat unelmoijia, joita esittävät ikäpolvensa kirkkaimmat lahjakkuudet, Steven Yeun ja Shahab Hosseini. Molemmissa äitejä näyttelevät, vähemmän tunnetut Yeri Han ja Shabnam Ghorbani, pitävät jalat maassa ja nousevat upeiden miesnäyttelijöiden tasalle ja välillä ohikin. Sekä Minari että Ensilumi ovat kauniita ja toiveikkaita tarinoita, vaikka lopussa ei käykään ihan niin kuin oletettiin.

Sekä Ensilumessa että Minarissa tulijat otetaan uudessa paikassa ystävällisesti ja avuliaasti vastaan. Minarissa perheen hankaluudet koituvat muualta kuin ympäröivästä yhteisöstä: sadon onnistumisesta ja avioparin toisilleen asettamista odotuksista. Rahastakin on tiukkaa. Mutta vaikeudet voivat myös yhdistää ja tuoda tietoisuuteen sen, mikä on lopulta tärkeintä. On hienoa nähdä aikuisten elokuvaa ilman supersankareita ja väkivallasta tai rikoksista luotua keinotekoista jännitystä. Ihmiselämässä on riittämiin kiehtovaa draamaa. Arjen seuraaminen voi sekin olla juhlaa.

Sivuosan Will Patton saattaa aluksi tuntua kärjistetyltä erikoishahmolta, kunnes muistaa, että useimmilla taitaa suku- tai tuttavapiirissään olla joku tämän Paulin kaltainen risti kannettavanaan. Lachlan Milne on kuvannut Arkansasin luonnon – ja ihmisluonnon – tavattoman kauniisti. Siltikään ei synny sitä postikortti- ja turismivaikutelmaa, joka paikoin pilasi toisen miellyttävän Oscar-ehdokkaan, Nomadlandin.

Steven Yeun on verraton lahjakkuus. Hän saikin Minarista ensimmäisen Oscar-ehdokkuuden amerikanaasialaisena näyttelijänä. Hienostuneen tulkitsijan aiempi filmi Burning (2018) tuli äskettäin kansainvälisten kriitikoiden valitsemaksi parhaana korealaisena elokuvana kautta aikain. Burningissä Yeun esitti juonittelevaa paholaista. Minarissa hän on sen vastakohta: kaikkensa yrittävä isä.

Teksti: Hannu Björkbacka

Katso traileri

osta liput

Draama / 115 min / Yhdysvallat, 2020
Ikäraja 12
Kielet:
korea, englanti 
Tekstitys:
suomi

Ohjaus ja käsikirjoitus: Lee Isaac Chung
Pääosissa: Steven Yeun, Yeri Han, Youn Yuh-jung
Kuvaus: Lachlan Milne
Leikkaus: Harry Yoon
Ääni: John Null, Andrea Gard
Musiikki: Emile Mosseri
Lavastus: Yong Ok Lee, W. Haley Ho, Hanrui Wang
Puvustus: Elizabeth Bey, Andrea Garreno
Tuotanto: Dede Gardner, Jeremy Kleiner/Plan B Entertainment